Menu Close
Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği Müşteri Uyuşmazlıkları Hakem Heyeti; sermaye piyasası faaliyetinde bulunan Birlik üyelerinin (aracı kurumlar, bankalar, portföy yönetim şirketleri ve yatırım ortaklıkları), kendi aralarında veya müşterileri arasında borsa işlemleri dışındaki sermaye piyasası faaliyetlerinden doğan ve müşterilerin zarar, ziyan ve tazmin talepli uyuşmazlıklarının değerlendirilmesi ve çözüme kavuşturulmasını temin etmek amacıyla Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği (TSPB) bünyesinde kurulmuş bir Heyettir.
TSPB Müşteri Uyuşmazlıkları Hakem Heyeti yapısı ve işleyişi ile; uzmanlık gerektiren sermaye piyasaları alanında oluşan uyuşmazlıklara çözüm bulmayı hedefleyen bir heyettir.
Uyuşmazlığın gerçekleştiği hizmet veya faaliyet alanına göre ayrı ayrı hakem heyetleri bulunmaktadır. Alanında uzman ve tecrübeli kişilerden oluşan hakemler, TSPB tarafından özenle seçilerek, hizmet veya faaliyet alanına göre Hakem Heyetleri oluşturulmaktadır.
TSPB nezdinde ilk aşamada;
konularındaki uyuşmazlıkların çözümü için Hakem Heyetleri oluşturulmuştur. Uyuşmazlık konularının çeşitliliğine göre farklı Hakem Heyetlerinin de kurulması imkanı bulunmaktadır.
Hakem Heyetleri; 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 74 üncü maddesi ve Birlik Statüsü’nün 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (j) ve (k) bentlerindeki hükümlere dayanılarak Sermaye Piyasası Kurulu ile birlikte yürütülen çalışmalar sonucunda hazırlanan “Türkiye Sermaye Piyasaları Müşteri Uyuşmazlıkları Hakem Heyeti Yönergesi” kapsamında oluşturulmuştur.
Hakem Heyeti, Birlik üyeleri ile müşterileri arasında;
uyuşmazlıklarını incelemektedir. Bunların dışındaki uyuşmazlıklar, Hakem Heyeti’nin görev alanı dışında olduğundan incelenmemektedir.
Birlik üyesi tarafından başvuru sahibine başvurusunun alındığına dair belge verilmesi uygulamasında;
(a) Birlik üyesi yetkilisine elden teslim edilecek başvuru dilekçesinin bir örneği üzerine, dilekçenin aslını teslim alan Birlik üyesi yetkilisinin imzasının alınması yeterlidir.
(b) Birlik üyesine iadeli taahhütlü posta yoluyla başvuru yapılması halinde; Birlik üyesine gönderilen başvuru mektubuna karşılık posta idaresi tarafından gönderilecek Birlik üyesi yetkilisinin imzasını taşıyan “posta alındı” belgesinin de başvuru teyit belgesi olarak kullanılabilecektir.
(c) İnternet sitesi üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirilecek başvurulara, Birlik üyesi tarafından başvurunun alındığına ilişkin elektronik posta yoluyla gönderilen yanıt, başvuru teyit belgesi olarak kullanılabilecektir.
gibi genel ifade ve taleplere yer verilmemelidir.
Somut ve açık bir şekilde zarar, ziyan ve tazmin talebi olmayan başvurular Hakem Heyeti’nce incelenmeyecektir.
Başvuruya Konu Olayın Meydana Gelme Tarihi
Hakem Heyetine başvuru tarihinde, başvuruya konu işlem veya eylemin meydana geliş tarihinden itibaren beş yıldan daha uzun bir süre geçmemiş olması gerekir. Beş yıllık süreyi aşan uyuşmazlıklar Hakem Heyeti’nce incelenmeyecektir.
Birlik Üyesi Kurumun Cevap Verme Süresi
Başvurunun Birlik üyesine iletilmesinden sonra alınmış olan teyit belgesi tarihinden itibaren, Birlik üyesinin 30 günlük yanıt verme süresi bulunmaktadır. Hakem Heyetine başvurmak için bu sürenin dolması beklenmelidir.
Hakem Heyetine Başvuru Süresi
Her koşulda, işlemin meydana gelmesinden itibaren en geç beş yıl içinde Hakem Heyetine başvurulabilir.
Aşağıda sayılan hallerde, başvurular Hakem Heyeti’ne iletilmeksizin Birlik tarafından reddedilecektir;
Maddi zarar tazmini talepli bir başvuruda aynı zamanda yargı konusu manevi tazminat talebinin bulunması halinde, Hakem Heyeti sadece maddi zarar tazmini talebini inceler, manevi tazminat talepleri yönünden görevsizlik kararı verir.
Sayın Yatırımcı,
Birliğimize şahsen başvurarak veya elektronik posta ile yoluyla iletmiş olduğunuz kişisel verileriniz Birliğimiz tarafından, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 5’inci maddesinde yer alan “veri sorumlusunun hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmesi için zorunlu olması” ve “ilgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlemenin zorunlu olması” hukuki sebebine dayanarak, başvurunuza konu uyuşmazlığın değerlendirilmesi ve sonuçlandırılması amaçlarıyla sınırlı olarak elektronik posta kanalıyla otomatik yolla veya otomatik olmayan yolla işlenmekte ve gerekli hallerde ve/veya talep edilmesi durumunda, uyuşmazlıkların çözümü için Sermaye Piyasası Kurulu, Borsa İstanbul A.Ş., İstanbul Takas ve Saklama Bankası A.Ş., Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş., Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşu A.Ş., uyuşmazlık tarafı Birlik üyeleri, mahkemeler ve icra daireleri ile paylaşılmaktadır..
Kanunun “ilgili kişinin haklarını düzenleyen” 11 inci maddesi kapsamındaki taleplerinizi, “Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ” gereği Birliğimizin Büyükdere Caddesi No:173 1.Levent Plaza A Blok Kat:4 34934 , Levent / İstanbul adresine yazılı olarak iletebilirsiniz.